Sådan bliver vi ved med at lære

11. januar 2019

Nogle læser, andre tjekker vejrudsigten, og endnu andre er åbne for nye metoder at gøre tingene på. Her fortæller fire medarbejdere, hvad de gør for at blive ved med at lære hele livet.

Af Isabella Fjording, erhvervspraktikant og Mette Frid Darré // mfda@diakonissen.dk

Ulla Olsen, Social- og Sundhedshjælper, Diakonissestiftelsens Hjemmepleje:

Ulla Olsen er vejleder for nogle af Hjemmeplejens SOSU-elever. Men det er ikke kun eleverne, der lærer af Ulla Olsen, det er også den anden vej rundt:

”Mine elever kommer fra mange forskellige steder og har forskellige baggrunde. De har mange forskellige måder at gøre tingene på, og dem har jeg lært meget af.

Vi har lige fået fem nye bøger i hjemmeplejen, som jeg har lært meget af. Mine elever kan også få lov til at læse dem, men de SKAL stille dem tilbage igen.

Spørg altid, plejer jeg at sige. Det er vigtigt for mig, at jeg føler, jeg 'er med', og er jeg i tvivl, så spørger jeg. Det er også noget af det første, jeg siger til mine elever: Er I i tvivl så spørg, og hvis jeg ikke er der, så spørg nogle andre. Man må ikke give op!”

SOSU-hjælper Ulla Olsen henter læring fra sine elever. Foto: Isabella Fjording.

Finn Pedersen, gartnerformand, Ejendomme:

Finn Pedersen har gennem 30 år været gartnerformand på Diakonissestiftelsen.

”Jeg ser mig selv som nysgerrig. Jeg samler meget af min viden fra internettet. Jeg bruger også mange vejrudsigter, da det er relevant for mit job som anlægsgartner.

Jeg kan rigtig godt lide at få ny viden, om at gøre ting selv. Jeg er nok, hvad mange ville kalde for en ’handy man’, da jeg før i tiden har bygget tre huse og nu er i gang med at restaurere en gård. Håndværksarbejdet falder mig meget nemt, jeg skal bare se noget én gang, så kan jeg det. Det er dejligt at være lærenem, når jeg er meget videbegærlig, men jeg er nødt til at snævre det ind, for jeg kan ikke vide alt.”

Finn Pedersen deler også gladeligt ud af sin viden:

”Jeg vil helst vise det fysisk, og jeg bruger gerne, de gammeldags metoder. Der er alle mulige nye metoder til, hvordan man kan gøre noget bedre. Måske passer de, og måske gør de ikke, men jeg holder mig til de metoder, som man kender fra gamle dage.”

Finn Pedersen er lidt af en handy man, der gerne deler ud af sin viden. Arkivfoto: Diakonissestiftelsen.

Henning Schjøler Pedersen, underviser i naturvidenskab, Diakonissestiftelsens SOSU-uddannelser:

Henning Schjøler Pedersen underviser SOSU-elever, og selv lærer han hele tiden nye ting:

”Jeg kan bare ikke lade være, det er en del af min adfærd. Jeg kan rigtig godt lide at lede efter naturvidenskabsbøger i antikvariater, hvor jeg går og græsser ved hylderne. Som underviser er det også meget relevant for mig at opsøge viden, hvor end jeg går.

Når Diakonissestiftelsen skal rydde op, har jeg oplevet, at man ville smide 50 år gamle bøger ud. Så har jeg gået og fisket nogle af bøgerne op igen. Gamle bøger har ofte meget bedre illustrationer end de moderne.”

Til sin undervisning samler han ny inspiration på Gymnasielærerdagen på Københavns Universitet. På YouTube og i fagbladet Folkeskolen finder han nye, gode ideer til eksperimenter. Men et yndlingseksperiment bliver ikke skiftet ud: Natrium i vand. Natrium er meget reaktivt, så eksperimentet giver en eksplosion, der kræver både beskyttelsesbriller og høreværn.

”Undervisning skal være en oplevelse” erklærer Henning Schjøler Pedersen.

Underviser Henning Schjøler Pedersen fra SOSU-uddannelsen lever for at lære og lære fra sig. Foto: Isabella Fjording.

Helle Staudt, konstitueret forstander, Plejehjemmet Salem:

”For mig er det vigtigt at lære hele tiden, så jeg kan blive ved med at gøre mit arbejde bedst muligt, og så synes jeg det er sjovt at lære – jeg kan slet ikke lade være!

Jeg ser mig selv som et nysgerrigt menneske. Selvom vi gør tingene på én måde lige nu på Salem, så er jeg altid åben for at lære og ændre praksis. F.eks. er vores arbejde med nærved-ulykker et godt eksempel på, hvordan vi som organisation og mennesker kan lære af en hændelse og dermed forebygge, at den sker igen i fremtiden. Det skaber værdi både for ansatte og beboere og hæver fagligheden endnu mere.

Og så stiller jeg mange spørgsmål i løbet af en arbejdsdag – både til medarbejderne og mig selv. At sparre med mennesker omkring mig er uvurderligt, når jeg gerne vil blive ved med at lære nyt.”

Konst. forstander Helle Staudt fra Plejehjemmet Salem stiller mange spørgsmål i løbet af en arbejdsdag. Foto: Karen Grønkjær.

Tema om Livslang Læring: