Ramt af virkeligheden

28. april 2021

På Diakonissestiftelsens sygeplejerskeuddannelse forsøger man at forberede de studerende på den svære overgang mellem livet som studerende og som nyuddannet sygeplejerske.

To studerende ved en hospitalsseng

Nogle gange bliver springet fra studieliv til arbejdsliv en voldsom oplevelse. Det forsøger nyt et kursus at afhjælpe. Arkivfoto: Søren Svendsen

Af Thomas Wittrup // thwi@diakonissen.dk

Der er forskel på teori og praksis. Det oplever mange nyuddannede, når de forlader uddannelsens trygge undervisningslokaler og møder op på job første gang. Det gælder i høj grad for sygeplejefaget, hvor ressourceknaphed i kombination med ansvar for andre menneskers ve og vel kan være med til at knække selv de dygtigste studerende.

En undersøgelse fra Dansk Sygeplejeråd viser, at ’en ud af 12 nyuddannede sygeplejersker (8 pct.) har været sygemeldt i kortere eller længere tid pga. psykiske faktorer i arbejdsmiljøet.’ (DSR Analyse, maj 2019.)

Den uheldige tendens vil lektor Jan B. W. Pedersen på UddannelsesCenter Diakonissestiftelsen gerne gøre op med ved tidligt at forberede de studerende på, hvad der er i vente.

”Mange studerende møder udfordringer, når de forlader uddannelsescentret og får deres første job. Vi kalder det transitionskvaler – altså overgangsudfordringer – og vi forsøger at forberede de studerende på et liv efter uddannelsen ved blandt andet at få dem til at indse, at der er ting de kan, og ting de ikke kan, og at det er helt normalt,” fortæller Jan B. W. Pedersen, som står for kurset SIFS – Sygepleje I et Foranderligt Sundhedsvæsen.

Symptomer og redskaber

SIFS-kurset, som Jan B. W. Pedersen afvikler sammen med studentervejleder og studerende Freja Kjær Hansen, er et kortere forløb på sygeplejerskeuddannelsens første semester, hvor de studerende bliver introduceret for nogle af de udfordringer, som de helt sikkert kommer til at stå overfor senere i deres uddannelsesforløb og jobliv.

”Både i praktik og som nyuddannet får mange sygeplejersker noget af et chok, når de pludselig skal ud og arbejde i lange vagter på skæve tidspunkter, være på benene i mange timer ad gangen og ofte bliver pålagt et stort ansvar meget tidligt. Det forsøger vi at forberede dem på. For det første ved at gøre dem bevidste om symptomerne på, at tingene måske er ved at køre af sporet – det kan være søvnløshed, hovedpiner og koncentrationsbesvær. For det andet ved at give dem redskaber til at holde hovedet koldt, når det spidser til,” fortæller Jan B. W. Pedersen.

Uforudsigelig udvikling

Studentervejleder Freja Kjær Hansen beskriver kurset som en slags træningsrum, hvor de studerende kan sætte ord på tvivl og spørgsmål i en tryg ramme og være med til at tage ansvar for deres egen uddannelse.

”Vi forsøger at give de studerende en positiv vinkling fra starten, som de kan læne sig op ad, når de er i uddannelsespraktik, og når de senere får et job. Det gør vi ved at vise dem, at uforudsigeligheden i arbejdet som sygeplejerske måske godt kan virke udfordrende og grænseoverskridende, men at det også er en mulighed for personlig og faglig udvikling – en mulighed som kræver, at man bliver styrmand i sit eget liv,” siger hun og fortsætter:

”Det er lidt ligesom at lære at køre bil. Nogle ting lærer man først rigtigt, når man har fået kørekortet. Vi forsøger at vise de studerende, at det samme gør sig gældende, når man bliver færdig som sygeplejeske. Mange færdigheder har man først mulighed for at erhverve sig, efter man har fået eksamensbeviset og står midt i det.”

Ansvar for egen uddannelse

”Vores opgave er at gøre de studerende bevidste om de mange forskellige aspekter, som skal på plads for at mestre et liv som studerende. Det er både de sygeplejefaglige kompetencer, som vores kolleger lærer dem, men også følelsesmæssige og psykologiske kompetencer, som Freja og jeg forsøger at sætte ord på. Vi vil gerne give dem mulighed for at tage ansvar for deres egen uddannelse og forberede sig mentalt på deres liv som kompetente sygeplejersker,” forklarer Jan B. W. Pedersen.

Forløbet på første semester bliver fulgt op ad enkelte timer i løbet af hele uddannelsen, hvor de studerende har mulighed for at tjekke ind med SIFS-underviserne.

Fakta

  • SIFS – Sygepleje I et Foranderligt Sundhedsvæsen er et 1. semester kursus, som bliver fulgt på 3., 4., 5. og 7. semester.

  • Professionsbachelor- uddannelsen i sygepleje varer 3 ½ år. Hvert år begynder 86 nye studerende på Diakonissestiftelsen.

  • UddannelsesCenter Diakonissestiftelsen består af tre uddannelser: SOSU-uddannelserne, Professionsbachelor i sygepleje og Professionsbachelor i Kristendom, Kultur og Kommunikation (3K).

  • Diakonissestiftelsen har over 155 års erfaring i at uddanne og drage omsorg for mennesker.
Portrætfoto af Jan Pedersen

Lektor Jan B. W. Pedersen. Privatfoto.

Foto af Freja Kjær Hansen foran en murstensvæg

Studentervejleder og studerende Freja Kjær Hansen. Foto: Thomas Wittrup

Månedens tema: Uddannet til fremtiden