Magi på skemaet

13. april 2021

På professionsbacheloruddannelsen i kristendom, kultur og kommunikation har de studerende gennem et par måneder stiftet bekendtskab med ’magi og mirakler’. Det er en indgangsvinkel til at forstå kristendommens udvikling gennem tiden – fra amuletter til nutidens kors.

Magi og mirakler giver et bredt perspektiv på kristendommens historie og udvikling - med et stort element af fascination, fortæller adjunkt Kasper Dalgaard. Foto: Karen Grønkjær Kjeldsen.

Af Karen Grønkjær Kjeldsen // kakj@diakonissen.dk

”Vi skal ikke tale om Harry Potter,” indledte adjunkt Kasper Dalggard undervisningsforløbet i magi og mirakler. Det lå ellers ikke fjernt, da Diakonissestiftelsens bygninger nemt kan minde om de fortryllende tårne på Hogwarts-slottet i Harry Potter-universet. Men valgfaget for sjette semester på Diakonissestiftelsens professionsbacheloruddannelse i kristendom, kultur og kommunikation (3K) handler mere om kristendommens historie og udvikling end om troldmænd og hekse.

Voodoo for kærlighed

”Magi og mirakler er et spændende område, som de studerende senere vil kunne bruge til at motivere, engagere og indfange alskens målgrupper, hvor end de måtte skulle bruge deres pædagogiske evner – fra spejderkredse til seniorarrangementer. Men samtidig er det en indgangsvinkel til at forstå kristendommenes udvikling fra den jødiske tid og frem til i dag,” forklarer Kasper Dalgaard.

Studerende Steffen Rud Nielsen er overrasket over, hvor megen magisk praksis, der er foregået bag lukkede døre i den kristne verden.

”Magi er et fy-ord i den kristne verden, fordi det er op til Gud at udøve mirakler. Alligevel er der gennem historien mange eksempler på blandt andet voodoo-dukker og kærlighedsformularer, lærte vi. Jeg husker især en dukke, som man skulle stikke kobberpinde i for at få en person til at blive forelsket,” fortæller Steffen Rud Nielsen.

Uofficielle elementer i kristendommen

Det har været centralt i undervisningen, at de studerende skulle forstå, at kristendommen altid har rummet et element af ’jeg tror på det, derfor er det kristendom for mig’, forklarer Kasper Dalgaard:

”Det er det, vi i dag kalder ’shop-selv kristendom’, hvor almindelige kristne rundt omkring i Danmark ofte har inkluderet nogle ’uofficielle’ elementer i deres egen kristendom. Det kan være troen på helbredende sten, tommelfingervers og lignende.”

Han tilføjer:
”Jeg håber, de studerende tager en bevidsthed om at religionerne konstant er i udvikling med sig fra undervisningen, og om at det magiske altid har været fascinerende for mennesker – både Peter i år 70 og Karoline-Amalie i år 2021.”

Amuletter mod tandpine og tømmermænd

Kristendommens første skrifter bliver på den måde mere forståelige, når man kender til de magiske tilbøjeligheder. De studerende har også fået indblik i, hvordan den mere officielle religion har forsøgt at kontrollere og ensrette den udbredte magiske tro på eksempelvis amuletter til kirkens eneste officielle amulet: korset.

”Vi lærte, at gennem middelalderen og antikken var der amuletter til alt. Hvis man havde tandpine, troede man, at det var en dæmon i tanden, som en amulet kunne uddrive. Ofte var det munke, der solgte amuletterne, selvom den officielle kirke ikke tillod det,” fortæller Steffen Rud Nielsen.

Steffen Rud Nielsen lærte sin nevø at lave amuletter som en del af sin afslutningsopgave. Skærmbillede fra video.

Så er kyllingen sikret

Som en del af undervisningen skulle de studerende selv prøve at lave amuletter. Her skabte Steffen Rud Nielsen en amulet mod tømmermænd. Og som afslutningsopgave producerede han en video, hvori han lærte sin syv-årige nevø at lave amuletter for også at inddrage et element af pædagogik.

”Han grinte det meste af tiden og var slet ikke bange for tanken om dæmoner – dem kender han fra computerspil. Først ville han gerne lave en amulet, som man kunne bruge til at komme i Himlen, men det sagde jeg, at Gud ikke tillader, så i stedet blev det en amulet for at sikre, at man får kylling til aftensmad,” siger han.

Sammen med nevøen blev amuletten udformet, og de udførte ritualer og besværgelser.

”Jeg synes, at forløbet var en virkeligt sjov måde at få indsigt i kristendommens historie,” konstaterer Steffen Rud Nielsen og tilføjer, at nevøen faktisk endte med at få kylling til aftensmad.

Fakta:

  • Magi og mirakler er et valgfag på 6. semester af Professionsbachelor-
    uddannelsen i kristendom, kultur og kommunikation (3K) på UddannelsesCenter Diakonissestiftelsen.

  • Uddannelsen løber over fire år. Den er delt i otte semestre, hvoraf halvandet er praktik.

  • Der er ansøgningsfrist den 15. marts for optagelse på kvote 2 og den 5. juli på kvote 1.

  • Læs mere på 3K's hjemmeside.

  • Diakonissestiftelsen er en non-profit erhvervsdrivende fond, en af Danmarks største velfærdsorganisationer og har over 155-års erfaring i at uddanne og drage omsorg for mennesker.

Læs mere om 3K-uddannelsen:

Månedens tema: Uddannet til fremtiden