Corona-krisen skabte virtuelt venskab

10. juni 2020

I en tid hvor undervisning og gruppearbejde foregår over internettet har to klassekammerater på Diakonissestiftelsens SOSU-skole knyttet et venskab, der rækker ud over corona-krisen.

"Vi er blevet veninder," fortæller Louise Frydkjær (tv.) og Louise Bach Hansen, der har støttet hinanden i hjemsendelsesperioden. Foto: Mette Frid Darré.

Af Mette Frid Darré // mfda@diakonissen.dk

Det har været udfordrende at gå fra skolegang på SOSU-uddannelsen til virtuel undervisning for de to SOSU-assistent-elever Louise Bach Hansen og Louise Frydkjær. Natten til den 12. marts 2020 blev al undervisning på skolen suspenderet, og ansvaret for egen læring lå hos den enkelte.

”Tiden har føltes meget lang herhjemme. Jeg har virkelig savnet at være social og være sammen med andre i en almindelig hverdag, men det har været rart at kunne sove helt frem til undervisningen starter,” fortæller Louise Frydkjær over videochat.

Klassekammeraten Louise Bach Hansen er enig i, at nedlukningen har været svær. Hun har isoleret sig og orkede ikke den daglige motion.

”I starten var det svært at skabe en struktur derhjemme, og jeg følte mig meget passiv i min hverdag. Det var som om, at jeg var i en boble, og det påvirkede mit humør,” fortæller hun.

Klasselærer kom til undsætning
Louise Bach Hansen besluttede sig for at rejse fra København til sin familie i Jylland, men det gjorde ikke hverdagen nemmere:

”Her kom jeg langt væk fra mit normale liv, og jeg så kun mine forældre. De arbejdede begge to, så jeg var meget alene. Det gjorde ikke noget godt for mig. Så efter halvanden måned tog jeg hjem,” fortæller hun.

Efter hjemkomsten vidste Louise Bach Hansen, at det var tid til at gøre noget ved situationen.

”Jeg fik hjælp af min familie og min klasselærer. Det var rigtigt godt at tale med hende. Hun underviser i psykologi, og hun havde nogle gode forslag til, hvilke forandringer der kunne hjælpe mig til at få det godt igen,” fortæller hun og fortsætter:

”Jeg vidste nok godt, hvad der skulle til, men jeg kunne ikke se det i situationen. Så jeg havde trukket mig fra fællesskabet i klassen og valgte at arbejde alene. Min klasselærer rådede mig til at arbejde i gruppe igen. Hun havde lagt mærke til, at Louise og jeg arbejdede godt sammen.”

Nye rutiner
Siden samtalen med klasselæreren er der sket ændringer i Louise Bach Hansens liv:

”Der er sket store forandringer med mig. Nu står jeg op tre kvarter før undervisningen. Jeg løber en tur, går i bad og spiser morgenmad. Jeg laver gruppearbejde sammen med Louise. Og når undervisningen er slut, gør jeg meget ud af at tale med mine venner og familie,” fortæller Louise Bach Hansen.

Louise Frydkjær og Louise Bach Hansens skoledag begynder hver morgen kl. kvart over otte, hvor de logger ind på det virtuelle undervisningsrum Teams. Her får deres klasse et oplæg og vejledning til dagens program. Derefter arbejder de sammen over Messenger og løser opgaver, som enten skal sendes eller fremlægges om eftermiddagen.

Uddannelsesleder for SOSU-uddannelserne Louise Elmgaard Thiem har stået i spidsen for at omlægge undervisning på skolen til undervisning på nettet. Foto: Thomas Wittrup.

Keep it simple
På den anden side af skærmene har SOSU-skolens administration og undervisere stået i en situation, hvor de skulle omlægge undervisningen fra fysisk fremmøde til virtuelt rum, så eleverne kunne nå at gennemføre pensum. Uddannelsesleder Louise Elmgaard Thiem har været imponeret over, hvordan underviserne har taget den virtuelle undervisning til sig:

”Det var vigtigt for os, at undervisningen rent teknisk skulle være helt simpelt, så alle kunne følge med. Det er dog svært at være udtryksfuld gennem en chat, her mangler kropssprog og ’smilet i øjet’. Derfor har flere af underviserne kommet i gang med at bruge bl.a. programmet Teams, så det er muligt at se hinanden i undervisningen, ” fortæller hun og understreger:

”De har været gode til at hjælpe hinanden på tværs, og kollegerne på sygeplejeuddannelsen stod hurtigt klar til at hjælpe med vejledninger til Teams. Der har været en god sparring på tværs af uddannelsescentret.”

Sammen om eksamensangst
Louise Bach Hansen og Louise Frydkjær har ud over gruppearbejdet også støttet hinanden i perioden, hvor de ikke vidste om deres farmakologi-eksamen kunne gennemføres. Det har åbnet op for et venskab, hvor de har talt om frustrationer:

”Vi har været pressede over, at vi ikke vidste, om vi skulle til eksamen eller ej. Det endte med, at den ikke kunne gennemføres i år under de nuværende retningslinjer. Vi er begge to lidt eksamensangste, så vi er meget tilfredse med, at det blev standpunktskarakteren, der er gældende,” fortæller de samstemmende og fortsætter:

”Vi har snakket om hverdagsting og privatliv. Vi har fundet ud af, at vi deler mere og mere med hinanden. For jeg har kunnet høre hele Louises dag gennem headsettet,” griner Louise Bach Hansen og fortsætter: ”Vi har tidligere snakket sammen i skolen, men vi har nærmest fået et venindeforhold under corona-krisen.”

Snart skal pigerne ud i den fysiske verden og prøve kræfter med et praktikforløb i psykiatrien.

”Vi er enige om at vi skal ses, når vi er i praktik. Vi er blevet veninder af det her,” siger Louise Frydkjær.

Fakta:

  • SOSU-hjælper-uddannelsen varer ca. 1 år og 8 mdr. SOSU-assistent-uddannelsen varer ca. 3 år og 4 mdr.

  • SOSU-uddannelserne er opbygget af et grundforløb og et hovedforløb. Uddannelserne veksler mellem skole og praktik.

  • UddannelsesCenter Diakonissestiftelsen udbyder tre typer uddannelser: Professionsbachelor i sygepleje, Professionsbachelor i kristendom, kultur og kommunikation (3K) og SOSU-uddannelserne.

  • Diakonissestiftelsen har over 155 års erfaring i at uddanne og drage omsorg for mennesker.

 

Læs mere om SOSU-uddannelserne