Børnenes rum-i-rum

29. november 2018

I børnehuset Louisegården er et rum ikke længere blot ét rum. Institutionen har sammen med et designteam transformeret alrum og stuer til fleksible multirum, hvor børnene kan finde rum-i-rum til fordybelse og leg.

Tanken med Louisegårdens samarbejde med et privat designbureau er, at den rette indretning både kan reducere antallet af konflikter og styrke udviklingen af sociale relationer. Foto: Friis&Clemme

Af Thomas Wittrup // thwi@diakonissen.dk

Mange vil sikkert genkende det fra barndommen eller deres egne børn: store, åbne rum vækker automatisk børns lyst til at løbe. En effekt som ikke er hensigtsmæssig, når et stort antal børn er samlet på begrænset plads – et grundvilkår i de fleste daginstitutioner. Børnehuset Louisegården på Diakonissestiftelsen har etableret et samarbejde med designbureauet Friis&Clemme, som ved hjælp af former, farver og indretning hjælper børnehuset med at skabe inspirerende lege- og læringsrum.

”Louisegården havde et ønske om at skabe nye lege- og læringsrum i hele institutionen. De havde to problemrum - to store fællesrum. Det ene i vuggestuen, der var fyldt med borde og stole. Det andet i børnehaven, som var tomt og åbent og mest blev brugt til løb. Vores opgave blev at skabe små rum i rummet og tydelige legezoner i de to store fællesrum,” forklarer Louise Friis, som er partner i Friis&Clemme.

I dag er Louisegårdens alrum samme størrelse, som de altid har været. Det er ikke bygget om i rummene. Men de er med farvede markeringer på gulv og vægge og velovervejede placeringer af møbler og inventar delt op i forskellige zoner med hver deres funktioner. Man kan f.eks. let se på hvilken side af de orange prikker, man må have sko på, og hvilken side der er til strømpesokker.

Før og efter. Et hjørne i børnehavens alrum, som er blevet afgrænset med farver og inventar til et lille køkkenmiljø, hvor man uforstyrret kan holde sine teselskaber og bamsefødselsdage. Foto: Friis&Clemme

Små miljøer understøtter små legegrupper
Det pædagogiske personale i institutionen deltog i forbindelse med projektet i en kursusdag, hvor designteamet klædte pædagogerne på til selv at kunne lave analyser af deres eksisterende rum og planlægge og skabe nye gode og inspirerende lege- og læringsrum på deres stuer.

”Vi har jo altid forsøgt at indrette os, så børnene har mulighed for at lege og udfolde sig. Men projektet har gjort os mere opmærksomme på, hvordan vi med indretningen kan give børnene mere plads til fordybelse og leg. Små inspirerende miljøer afgrænset af farver og inventar, som er med til at understøtte udviklingen af sociale relationer i mindre legegrupper,” siger pædagog Berit Bertelsen om projektet.

Pædagog Berit Bertelsen har taget plads i et af børnehaves fleksible rum-i-rum, som kan gøre det ud for både køkkenlege og hvad fantasien nu byder på. Foto: Thomas Wittrup

Louise Friis mener, at projekter som det aktuelle i Louisegården kan være med til at frigive eftertragtede ressourcer i institutionerne:

”Vi oplever, at når man skaber tydelige lege- og læringsrum, skaber det mere overskud i hverdagen. Børnene har lettere ved at finde ind i en fordybende leg, når rummet er skabt til dette formål. Det giver færre konflikter og mere tid til leg og læring,” siger hun.

Stor effekt - små ændringer
Og i Louisegården er oplevelsen da også, at den nye indretning med små kroge og hjørner med forskellige temaer og farver har givet positive resultater for både børn og ansatte:

”Helt praktisk er støjniveauet faldet. Der er færre konflikter mellem børnene, fordi de ikke så let bliver forstyrret i deres lege. Og hos de ansatte har det betydet, at vi har lettere ved at guide børnene i deres lege. Med små ændringer i indretningen er det simpelthen blevet lettere at have overblik over dem og deres lege. Det frigiver ressourcer, at børnene lettere fordyber sig. Ressourcer som i den sidste ende kommer børnene til gode,” fortæller Berit Bertelsen.

International interesse. Louise Friis viser en gruppe pædagoger og pædagogiske ledere fra Center of Social Welfare Promotion and National Examination i Japan rundt i Louisegården og forklarer om projektet. Foto: Thomas Wittrup

Projektet i Louisegården er formelt afsluttet. Men personalet arbejder videre med idéer og tanker fra samarbejdet med designteamet og vil, ifølge Berit Bertelsen, også fremover overveje, hvor de placerer møbler og inventar bedst muligt.

Fakta

  • Børnehuset Louisegården er en selvejende institution under Diakonissestiftelsen.

  • Louisegården er fordelt på tre huse med 200 børn – seks vuggestue- og seks børnehavegrupper.

  • Louisegården arbejder med metoden Marte Meo, som et integreret pædagogisk redskab i den daglige praksis. Marte Meo betyder ”ved egen kraft”.

  • Diakonissestiftelsen er en non-profit virksomhed med over 150 års erfaring i at uddanne og drage omsorg for mennesker.

Tema: Innovation