”Læring er en del af min natur”

15. januar 2019

Undervisning skal være en oplevelse, mener Henning Schjøler Pedersen, som underviser i naturfag på SOSU-uddannelsen, og som selv holder meget af at lære. Igennem sine 67 år har han erfaret, at åbne øjne og nysgerrighed er vigtigt for at kunne udvikle sin viden og sig selv.

Underviser Henning Schjøler Pedersen lever for at lære og lære fra sig. Foto: Isabella Fjording.

Af Isabella Fjording, erhvervspraktikant, og
Karen Grønkjær Kjeldsen // kakj@diakonissen.dk

Henning Schjøler Pedersen har lige købt en ødegård i Sverige, hvor den tidligere ejer havde efterladt en hel stak af ’Illustreret Videnskab’.

”Jeg havde ikke læst bladet før, da jeg troede at det var for populærvidenskabeligt, men bladene indeholdt en masse gode illustrationer, og pointer jeg kunne bruge i min undervisning. Så gik juleferien med det. Min hustru var lidt træt af, at jeg ikke ville med ud at gå tur, men bare ville side og læse,” siger han, der til daglig underviser i naturfag på Diakonissestiftelsens SOSU-uddannelse.

Higer og søger i gamle bøger...
Henning Schjøler Pedersen har netop rundet 67 år, men pensionen trækker ikke endnu:

”Jeg trives i den grad i det og bliver aldrig træt af, at vise underet i mit fag. I de år, jeg har arbejdet på Diakonissestiftelsen, har jeg virkelig følt, at jeg har kunnet gøre en forskel ved at løfte SOSU-elever fagligt og ved at motivere dem til at fortsætte med deres naturfaglige udvikling efterfølgende,” erklærer Henning Schjøler Pedersen, der heller ikke selv er færdig med at lære nyt.

”Jeg kan bare ikke lade være, det er en del af min adfærd. Jeg kan rigtig godt lide at lede efter naturvidenskabs-bøger i antikvariater, hvor jeg går og græsser ved hylderne.”

”Når Diakonissestiftelsen skal rydde op, har jeg oplevet, at man ville smide 50 år gamle bøger ud. Så har jeg, selvom det er nørdet, gået og fisket nogle af bøgerne op igen. Gamle bøger har meget ofte bedre illustrationer end de moderne.”

Men også nye bøger bliver gennemgået, idet han får tilsendt undervisningseksemplarer af lærebøger fra forlagene og går på Københavns Hovedbibliotek for at se efter naturvidenskabelige nyheder.

Undervisning med et brag
Det er en vigtig opgave, han har i at undervise i naturfag. Al behandling i sundhedsvæsnet, bygger på evidens gennem naturvidenskabelig forskning. På den måde bliver naturfaglig viden og færdigheder basis for den daglige praksis i sundhedssektoren. Og derfor er det også vigtigt for ham at holde sig selv ajour.

”Jeg har deltaget i Gymnasielærerdagen, et tilbud om efteruddannelse til gymnasielærere på Københavns Universitet, i alle årene, den blev tilbudt. Jeg har bragt ideer fra workshops videre til forsøg for mine SOSU-elever, fx Fx Mystery Boxes – en leg med at gætte, hvad der er inde i små æsker, som lærer dem, hvad det vil sige at forske.”

Til sin undervisning, samler han ny inspiration fra fx YouTube og Videnskab.dk, men også fra Aktuel Naturvidenskab og fagbladet ’Folkeskolen’, hvor der er mange nye, gode ideer til eksperimenter. Men et yndlings-eksperiment bliver ikke skiftet ud: Natrium i vand. Natrium er meget reaktivt, så eksperimentet giver en eksplosion, som kræver både beskyttelsesbriller og høreværn.

”For otte år siden, da jeg var folkeskolelærer, blev det forbudt i Folkeskolen at lave dette eksperiment. Så jeg gik rundt og samlede alt det Natrium, som fysiklærerne skulle skille sig af med, og tog det med, da jeg startede på Diakonissestiftelsen, hvor man godt må udføre eksperimentet.”

Henning Schjøler Pedersen viser krukken med Natrium, som er en vigtig komponent i hans yndlings-eksperiment. Foto: Karen Grønkjær.

Den røde tråd
To ting har hjulpet til at forme det videbegærlige menneske, som Henning Schjøler Pedersen er i dag: Musik og biologi.

”De to ting har været med mig lige siden folkeskolen. Det er som om, der har været en rød tråd – en ledetråd. Biologien dykker jeg konstant ned i til min undervisning, og jeg vedligeholder dagligt mit guitarspil og bliver bedre ved at se videoer på Youtube.”

”Jeg startede som underviser i det hele taget ved, at en musiklærer i gymnasiet hørte mig spille guitar i timen, og derefter hyrede mig som guitarlærer på HF. Siden har jeg undervist! Det var i 1973 på Tårnby Gymnasium,” fortæller han begejstret.

Henning har gennem sine 67 år erfaret, hvordan man forbliver nysgerrig:

”Hold dine øjne åbne, og vær nysgerrig. For at udvikle både din viden og dig selv. Hold horisonten bred, og vær åben over for verden – og forny dig.”

”Undervisning skal være en oplevelse,” erklærer Henning Schjøler Pedersen.

Blå bog:

  • Henning Schjøler Pedersen har netop rundet 67 år og kunne være gået på pension, men han har valgt at fortsætte som underviser, til han bliver 70.

  • Han har undervist Diakonissestiftelsens SOSU-elever i naturvidenskab siden 2013. Inden da arbejdede han som folkeskolelærer.

  • Henning Schjøler Pedersen er uddannet cand.scient. i biologi.

Tema om Livslang Læring:

Mere om SOSU-uddannelserne